YKS'ye Son Bir Hafta Kala Öneriler

21 Haziran 2018

NESİBE AYDIN OKULLARININ YKS’lere SON BİR HAFTA KALA, ADAYLARA ÖNERİLERİ VE SINAV STRATEJİLERİ

Bütün adaylar bugüne kadar çok emek verdiler. Haziran sonunda girecekleri TYT ve AYT’lerde emeklerinin boşa gitmemesi için, bundan sonraki süreci çok dikkatli geçirmeleri gerekiyor.

Üniversiteye giriş sınavlarının ilk oturumu TYT, 30 Haziran 2018 Cumartesi günü; ikinci oturumu olan AYT ise, 1 Temmuz 2018 Pazar günü yapılacaktır.

       Sınav sonuçların ne olursa olsun, sizleri her koşulda sevdiğimizi sakın unutmayın.

YKS’lere Kadarki Sürede Beslenme ve Uyku Düzeni Nasıl Olmalıdır?

  • Sınava yakın süreçte, bazı adayların iştahı kesilip kilo verirken, bazı adaylarda ise aşırı iştah ve kilo alma durumları oluşmaktadır. Sınavlardan sonra yeme düzeni tekrar normale dönecektir, endişelenmeyin.
  • Adaylar bu dönemde beslenmelerine çok dikkat etmelidir.
  • Sabahları kuvvetli bir kahvaltı yapılarak güne başlanmalı ve her gün taze sıkılmış meyve suyu ya da süt tüketilmelidir.
  • Adaylar, bilmedikleri yerlerden ve bugüne kadar hiç denemediği yiyecek ve içeceklerden uzak durmalıdırlar.
  • Az yağlı, hafif yemekler tercih edilmeli, çok fazla hamur işi ve tatlı tüketilmemelidir.
  • Gazlı ve alkollü içeceklerden uzak durulmalıdır.
  • Uyku getirici, uyku kaçırıcı ya da doping etkisi yapacak ilaçlardan uzak durulmalıdır.
  • Adaylar beslenmelerine dikkat ederken bir yandan da mikroplardan, cereyandan korunmalı ve güneşte fazla kalmamalıdır.
  • Adaylar bugünden sonra, her gün düzenli olarak 23.00 – 24.00 gibi yatıp, sabah da 07.00 - 07.30 gibi kalkmalıdır. Bu düzen, adayın biyolojik saatinin 10.15’de gireceği TYT-AYT ‘lere kendilerini daha rahat programlamalarına yardımcı olacaktır.

Her Şeyi Unuttum, Hiçbir Şey Hatırlamıyorum

  • Sınavın yaklaştığı son günlerde adaylar birçok şeyi unuttuklarını ve hatırlamadıklarını düşünürler ve bu düşünce onların kaygı düzeyinin daha da artmasına neden olur. Halbuki bu yanlış bir duygudur. İnsan beyni tıpkı bilgisayar hafızası gibi bilgiyi depolayarak saklar. Sınav başladığında aday, çalıştığı her şeyi hatırlayacak, bilgiyi depolandığı yerden çıkararak soruyu çözecektir.
  • Sınav yaklaştıkça, girdiğiniz TYT ve AYT deneme sınavlarında, dikkat hatalarınız artabilir. Endişelenmeyin, asıl sınav, dikkatinizin ve performansınızın en yüksek olduğu sınav olacaktır.

Adaylar Son Bir Haftayı Nasıl Değerlendirmelidir?

  • Başarının altın anahtarlarından en önemli olanı mutlu ve sağlıklı olmanızdır. Bu nedenle öncelikli olarak stres unsuru oluşturacak insanlardan, ortamlardan ve sakatlanma ihtimali olan aktivitelerden, sportif faaliyetlerden uzak durulmalıdır.
  • Adaylar bu yoğun çalışma temposunun içinde mutlaka her gün, 20-25 dakika açık havada yürüyüş yaparak rahatlamalıdır.
  • TYT ve AYT için, geri sayımın başladığı şu günlerde, adaylara öncelikle bu sınavların akıl yürütme ve bilgi gerektiren sınavlar olduğunu hatırlatmak gerekiyor. TYT ve AYT için konulara çalışmak, eksikleri gidermek ve soru çözerek konuları pekiştirmek çok önemli olduğu için, sınavdan bir gün öncesine kadar ders çalışmaya devam edilmeli ve daha önceki haftalarda yapılan toplam çalışma saatinin altına düşülmemelidir.
  • Sözel konular, tekrar edilmeli, geçmişe dönük formüllere bakılmalı, eğer özet çıkartarak çalışılmışsa bu özetler okunmalıdır.
  • TYT ve AYT denemeleri çözmeniz, hem eksik konularınızı fark etmenizi hem de zaman yönetimi konusunda kendinizi geliştirmenizi sağlayacaktır. Çözülen denemeler mümkün olduğunca gerçek sınav saatlerinde uygulanmalıdır.
  • ÖSYM sitesinde yayınlanan YKS örnek sorularına mutlaka göz atılmalıdır.
  • Sınava yakın günlerde algınız daha yüksek olacağından, öğrenme daha kalıcı olacaktır.
  • Adaylar TYT ve AYT giriş yerleri açıklandıktan sonra https://ais.osym.gov.tr adresinden sınava girecekleri okulları öğrenebilirler. Sınav gününden önce sınava gireceğiniz okulu görmeniz sınav heyecanınızı azaltacaktır.

Öğrenciler Bu Süreçte Heyecanları ve Stresleri ile Nasıl Başa Çıkabilirler?

            Sınavın yaklaşmış olması nedeniyle, adayların stresinin artması çok normal ve insani bir duygudur.

            Bu süreçte adaylar iki nedenden dolayı heyecanlı ve gergindirler.

  • Bir grup aday, çok çalıştığı ve çok emek verdiği için emeklerinin boşa gideceğinden korktuğundan dolayı heyecanlı ve gergindirler. Ancak, bu heyecan adayın ders çalışmasına ve sınav anında da sınava odaklanmasına yardımcı olur.
  •  Bir grup aday da yeterince emek vermediğini düşündüğü için gergindir. “Neden çalışmadım.” diye sürekli kendisini suçlar. Suçluluğun kendisine hiçbir bir faydası yok, ayrıca her şey bitmiş de değil. Zararın neresinden dönülürse kârdır. Bu adayların yapacağı şey, suçluluk duygusunu bir kenara bırakıp, Haziran’da girecekleri TYT ve AYT’ler için çalışmaya odaklanmaktır. Bu çalışmayı yaparken hiç bilmedikleri konuları bir kenara bırakıp az bildikleri konulardaki eksikliklerini tamamlayıp, bildikleri konularla ilgili de soru çözümü yapmalıdırlar.

           Kısacası; her iki aday tipi için stresle baş etmenin en güzel yolu, çalışmaya odaklanmak ve çalışmaya devam etmektir. Çalıştıkça stres azalacak ve stresin yerini kendine güven alacaktır.

 Adaylar Sınavdan 1 Gün Önce Ne Yapmalıdır?

  • Sabah alıştığınız şekilde kahvaltı yapınız. Gazete, dergi okuyabilir, müzik dinleyebilirsiniz.
  • Hava güzel ise 1-2 saat piknik yapabilirsiniz. Ama güneşte fazla kalmayınız.
  • Sakatlanabileceğiniz aktiviteler yapmaktan kaçınınız. Gölgede küçük yürüyüşler yapabilirsiniz.
  • Bildiğiniz bir yerde ailenizle birlikte öğlen ya da akşam yemeği yiyebilirsiniz.
  • Son gün çalışma önermiyoruz, ancak aklınıza takılan bir şey olursa bakabilirsiniz. Sabahtan, isterseniz bir deneme de çözebilirsiniz.
  • Akşam en geç 20.00 – 21.00 gibi evde olunuz.
  • Yatmadan önce, rahatlamak için bitki çayları içebilirsiniz.
  • Saat 23.00’da yatın. Bir süre sonra uyuyacaksınız. Uyuyamayacağınızı düşünerek uykunuzu kaçırmayın.
  • Hiç uyumadan bile sınava gitmeniz söz konusu olduğunda, beyniniz çok güçlü olduğundan, öğrendiğiniz tüm bilgileri sınavda hatırlayacaksınız.
  • Sınavdan önceki gece aileler, çocuğunun uyuyup uyumadığını kontrol etmek için sık sık odaya girip çıkmasınlar. Bu durum adayın uykusunu kaçırabilir.
  • Başarı dilemek için arayanlara siz cevap vermeyiniz. Her başarı dileyenle konuşmak heyecanınızı arttırabilir.
  • TV-Bilgisayar-Akıllı telefonlar gibi insan beynini yoran cihazlardan olabildiğince uzak durunuz.
  • Yatmadan önce, sınava götüreceklerinizi son kez kontrol ediniz.

Adaylar Sınav Sabahı Ne Yapmalıdır?

  • Sabah en geç 07.00– 07.30 gibi kalkmalı ve her zaman yaptığı gibi iyi bir kahvaltı yapılmalıdır. Heyecandan kahvaltı yapamazsanız paniklemeyin, küçük bir sandviç hazırlayıp yanınızda götürün, yolda veya sınav yerine geldiğinizde tüketirsiniz.
  • Sınava götüreceğiniz evraklarınızı yanınıza alıp almadığınızı bir kez daha kontrol ediniz.
  • Sınav yerine en geç 09.15’te ulaşacak şekilde evden çıkınız.
  • Saat 10.00’da mutlaka sizin için belirlenen sırada oturmuş olmalısınız. Eğer sıranızda oturmamışsanız, saat 10.00’da sınav binasında olsanız bile, sınava alınmazsınız.
  • Sınav salonuna girmeden önce mutlaka kişisel ihtiyaçlarınızı gideriniz. Sınav süresince sınav salonundan çıkışınıza izin verilmeyeceğini unutmayınız. (Tuvalet ihtiyacınızın olmaması için, sınava kadarki sürede en fazla 1 bardak sıvı tüketin.)

Biraz da Sınav Taktiklerinden Bahsedelim.

  • Sınav, sınavdan önce kazanılır. Öncelikle bugüne kadar yaptığınız birikimlere ve kendinize güvenin.
  • Sınav başlamadan önce sınavın zor olabileceğine de kendinizi hazırlayın.
  • Sınav salonunda yerinize oturduktan sonra, nefes egzersizi yapın. Nefes egzersizi sakinleşmenizi ve sınava odaklanmanızı sağlayacaktır.
  • Kitapçıkların dağıtımından, sınav başlayıncaya kadar, gözetmenler tarafından yapılan tüm uyarıları dikkatlice dinleyin.
  • Sınav kitapçığını baştan sona kontrol edin.
  • Sınav öncesinde yapılacak kodlamaları dikkatlice yapın.
  • Sınavın başında veya ortalarında, üst üste yapamadığınız soru sayısının fazla olması, moralinizin bozulmasına, dolayısıyla dikkatinizin azalmasına yol açabilir. Böyle durumlarda, soruların kolay, orta ve zor olarak karışık dizildiğini düşünün ve moralinizi bozmadan, o bölümü bırakıp başka bir bölüme geçin. Daha sonra tekrar yarım bıraktığınız bölüme geçersiniz.
  • Sınavda zaman kazanmak ve daha çok net çıkartarak yüksek puan elde edebilmek için “turlama tekniği”ni uygulayın. Turlama tekniği, 1. turda cevabına kolay ulaşabilecek soruların öncelikle çözülerek, zaman alıcı ve zor soruların 2. tura bırakılmasıdır.
  • Zor sorularla inatlaşarak zaman kaybetmeyin. Unutmayın zor soru yapan değil çok soru yapan kazanır.
  • 4 yanlış, 1 doğruyu götürüyor. Bu nedenle emin olmadığınız soruları işaretlemeyin.
  • Sınavın herhangi bir anında heyecanlanırsanız paniklemeyin. Bu geçici bir duygudur. Sürekli eğilerek soru çözdüğünüz için beyniniz oksijensiz kalmıştır. Arkanıza yaslanın, 1 dakika dinlenin, derin nefes alıp vererek beyninize oksijen gitmesini sağlayın ve kaldığınız yerden sınava devam edin.
  • Soruları tam ve dikkatli okuyun. Başarının önündeki en büyük engel dikkatsizliktir. Dikkatsizliğin en yoğun olduğu zaman dilimi, heyecanın en yoğun olduğu sınavın ilk 10 dakikasıdır. Bu nedenle, bu ilk 10 dakikada mümkün olduğunca kolay sorular seçilerek heyecanın azaltılması sağlanmalıdır.
  • Dikkatsizliğin bir diğer nedeni de, zaman kazanma endişesiyle soruları hızlı ve anlamadan okumaktır. Bu nedenle, acele etmeden, soruda ne sorulduğunu anlayarak ve cevap seçeneklerini de tam ve dikkatli okuyarak doğru cevaba ulaşmalısın.

YKS’ye Kadarki Süreçte Velilerimizin Öğrencilere Davranışları Nasıl Olmalıdır?

  • İnsan hayatında, stres unsuru söz konusu olduğunda, biz büyükler bile daha alıngan ve daha gergin oluruz.
  • Ailesi olarak siz ne kadar güçlü, sakin ve serinkanlı olursanız çocuğunuz da o düzeyde güçlü ve verimli olacaktır.
  • Huzurlu bir ortam yaratın: Ailelerin kendi gerginliğini ve stresini adaya yansıtmamaları, aile içi çekişmeler varsa, adaya hissettirmeden ötelenmesi gerekiyor. Ev ortamının olabildiğince sorunsuz olmasına, akraba eş dost ziyaretlerinin olmamasına da dikkat edilmelidir.
  • Olağanüstü davranmayın; sınava hazırlık süresince veya sınava kısa bir süre kaldığında evdeki düzen ve genel hava her zamanki gibi olmalıdır. Adaya, ne aşırı ilgi ne de ilgisiz davranmayınız.
  • Sevginizi şartlı sunmayın. Birçok aday, iyi bir üniversiteye girememe durumunda anne ve babasının kendisine yönelik sevgi ve güvenlerini kaybedeceklerini düşünür. Her koşulda onların yanında olduğunuzu onlara hissettirin.
  • Eleştirilmesi gereken yerlerde ve durumlarda eleştirin, ancak yargılamayın.
  • Sürekli duyacağınız “ya olmazsa?” sorusuna birlikte yanıt arayın ve alternatifleri gündeme getirerek, var olan gerginliklerini ve kaygılarını azaltmaya çalışın.
  • Fedakârlıklarınızı yüzüne vurmayın, gereğinden fazla fedakârlıklardan da kaçının.
  • Sınava girecek adaya yönelik büyük hedefler vererek onları strese sokmayın. Sonuç ne olursa olsun onlar bizim çocuklarımız, bizim yarınlarımız. Onlara gereken değeri verelim ve hiçbir koşulda sevgimizi eksik etmeyelim.

 

                                                                                  Tüm adaylara başarılar diliyoruz.

    NESİBE AYDIN OKULLARI

21 Haziran 2018 Perşembe